سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاسیسات حرارتی و برودتی

نکات مهمی درباره چیلر

درجه حرارت آب چیلر خروجی از چیلر توسط شیر کنترل ظرفیت چیلر تنظیم می گردد و توسط یک سنسور درجه حرارت اندازه گیری می شود.
توضیح: در روش های نوین جهت چیلرهای آب گرم یا داغ از سیستم کنترل دور استفاده می گردد.
مشخصه پمپ آمده است. بعد از انتخاب پمپ با استفاده از کاتالوگ جداول، مشخصاتی مانند قطر پروانه پمپ و دور موتور و قدرت الکتروموتور تعیین و پمپ سیر کوله آب چیلر مشخص می شود. باید توجه کرد در مسیر آب چیلد قبل از هر پمپ حتما فیلتر متناسب سایر لوله کشی در نظر گرفته شود.
لازم به ذکر است سایز لوله کشی آب چیلد جهت چیلرهای یک مرحله ای و دو مرحله ای ساخت شرکت ساری پویا در جداول صفحات 43 و 44 کاتالوگ SSE و همچنین صفحه 20 کاتالوگ SDE برای مدل های مختلف ارائه شده است.
3-4- پمپ و سیستم سیرکولاسیون آب گرم یا داغ
سیستم سیرکولاسیون آب گرم یا آب داغ وظیفه رساندن انرژی از دیگ به چیلر را دارد و روش انتخاب مدل پمپ آن شبیه به روشی است که در قبل گفته شد ولی در این حالت به نکات زیر باید توجه داشت:
الف – توجه به دمای کاری پمپ در مدل های آب گرم و آب داغ
ب – توجه به فشار کاری پمپ در مدل های آب داغ
حال برای انتخاب دبی پمپ آب گرم یا آب داغ باید به صفحه 10 کاتالوگ SSE و Step 3 آیتم شماره 3 مراجعه کرد. چگونگی بدست آوردن مجهولات این صفحه که دبی پمپ آب داغ یکی از آنها می باشد در فصل 11 مفصلا توضیح داده خواهد شد.
معمولا هد این مسیر کم می باشد و افت فشار آب داغ یا گرم سیر کوله در ژنراتور چیلر جذبی در کاتالوگ این شرکت به طور کامل و مفصل در صفحات دوم هر مدل آمده است. مثلا برای مدل SSE 10 وقتی که GPM 300 آب در حال سیرکوله می باشد افت فشار چیلر 3 فوت آب است. افت فشار دیگ و قطعات دیگر احتمالا در کاتالوگ های آنها موجود می باشد.
افزایش یافته بنابراین مدار پل از تعادل خارج شده و شیر موتوری را در جهت باز شدن به حرکت در می اورد.
6-2-6- نقشه مدارهای برقی تابلوی کنترل
می دهد. و پس از دادن فرمان استوپ این تایمر وارد مدار شده (در این حالت شیر موتوری ژنراتور در حال بسته شدن می باشد) و پس از سپری شدن زمان در حدود 20 دقیقه دستگاه خاموش می شود.
Set point: میزان درجه حرارت دلخواه برای آب چیلد خروجی از چیلد توسط این پارامتر تعیین می باشد.
کنترلر: درجه حرارت آب خروجی از چیلر توسط شیر کنترل ظرفیت تدریجی (انرژی ورودی به سیستم از طریق ژنراتور) تنظیم می گردد. کنترلر دارای سنسوری است که در خروج آب چیلد نصب شده و دما را حس کرده و به شیر موتوری فرمان می دهد.
عملکرد کنترلر به این صورت است که درجه حرارت آب چیلد خروجی از اوپراتور به وسیله سنسور مربوطه حس شده و با set point تعیین شده مقایسه می گردد و سپس به شیر موتوری دو راهه در سیستم های بخار و سه راهه در سیستم های آب گرم و آب داغ فرمان داده و با توجه به دمای حس شده شیر موتوری در جهت عقربه های ساعت و یا خلاف عقربه های ساعت دوران می کند. به طوری که شیر کنترل باز و یا بسته می گردد و درجه حرارت آب چیلد را کنترل می کند.
سنسور خود بی آب چیلد در تابلوهای PLC از نوع PT100 می باشد و قابلیت اندازه گیری دما را با دقت فوق العاده زیاد دارا می باشد. این سنسور از نوع سه سیمه می باشد که خطای احتمالی ناشی از طول مسافت را ر اندازه گیری حذف خواهد کرد و کنترلر از طریق این سنسور دمای آب چیلد را حس کرده و عمل بالانس بار را با بازکردن و یا بستن شیر دو راهه و سه راهه انجام می دهد. لازم به ذکر است که این کنترلر (مورد استفاده در تابلوهای) و به عنوان آنتی فریز نیز استفاده می شود در عمل هم به عنوان کنترلر و هم به عنوان کنترل کننده ضد یخ استفاده می شود (توام).

داکت اسپیلت زانتی دستگاه هواساز صنعتی فن کویل سقفی توکار  چیلر تراکمی آب خنک  چیلر تراکمی هوا خنک  مینی چیلر


دیفرانسیل: پارامتری است که دامنه تغییرات درجه حرارتی را برای کل محدوده عملکرد شیر کمتر و بیشتر می کند.
2-6- تشریح مدار فرمان دستگاه SSE
1-2-6- از تابلوی فرمان و تجهیزات کنترل
درجه حرارت آب چیلد در حالت های زیر پائین تر از حد تعریف شده می شود.
شرح بر کارکرد چیلر – هیتر مدل SDF در حالت های سرمایش، گرمایش و آب گرم بهداشتی
1-2-3- سیکل کاری در حالت سرمایش:
محلول رقیق لیتیوم بروماید توسط پمپ محلول (10) بعد از گذشتن از مبدل های حرارتی (6 و 7) وارد ژنراتور درجه حرارت بالا (1) می شود و توسط حرارت ناشی از احتراق در داخل کوره و لوله های خروجی دود که حداکثر تا 140 درجه سانتی گراد نیز می رسد به جوش می آید و بخشی از آب خود را به صورت بخار از دست می دهد. بخار حاصله بعد از عبور از جداکننده ها (14) وارد لوله های ژنراتور فشار ضعیف (2) می گردد و با از دست دادن گرما و به جوش آوردن محلول رقیق در ژنراتور دمای پایین، کندانس شده و از ژنراتور خارج می شود و سپس وارد محفظه کندانسور می گردد (3) که بعد از سرد شدن و کندانسه شدن با آب کندانس حاصل از ژنراتور فشار ضعیف، مجموعا به عنوان مبرد از سینی کندانسور وارد اوپراتور واقع در محفظه مخزن فشار شعیف 4mmHg می شود.
در اوپراتور، مبرد (آب مقطر) توسط پمپ (11) و نازل هایی روی لوله های فین دار مسی که در داخل آن آب سیستم سرمایشی (چیلد واتر) جریان دارد پاشیده می شود که به علت پایین بودن فشار در اوپراتور از حالت مایع به بخار تغییر فاز خواهد داد و در این پروسه گرمای تبخیر مورد نیاز را از سیال داخل لوله های اوپراتور دریافت می کند که نهایتا سبب کاهش دمای آب چیلد در 7? می شود. از سوی دیگر محلول غلیظ تولیدی در ژنراتور دمای پایین با محلول غلیظ تولیدی در ژنراتور دمای بالا که از مبدل حرارتی دمای بالا ( ) عبور کرده مخلوط شده و بعد از گذشتن از مبدل درجه حرارت پایین (6) توسط پمپ ایزوبر وارد ایزوبر (5) می گردد و بخار حاصل از تبخیر مبرد، در اوپراتور را جذب می کند. محلول رقیق حاصله مجددا از طریق پمپ محلول و مبدل های یاد شده به ژنراتور درجه جرارت پایین و درجه حرارت بالا باز می گردد و سیکل کار به شرح فوق تکرار می گردد.
2-2-3- سیکل کاری در حالت گرمایش:
در حالت گرمایش فقط ژنراتور درجه حرارت بالا (1) در مدار بوده و بقیه سیستم ها از قبیل ژنراتور درجه حرارت پایین، ایزوبر و کندانسور عملکردی ندارد. محلول در ژنراتور درجه حرارت بالا گرم شده به جوش می آید و بخار تولید می کند.
2-7-4- سیستم کنترل شیر سه راهه
این روش برای چیلر های آب گرم یا آب داغ استفاده می شود و اصول کار همان اصول روش کنترل بخار توسط شیر دو راهه می باشد. یعنی با تغییر انرژی ورودی به چیلر بار چیلر را تغییر می دهیم و برای حس کردن تغییرات بار از سنسور دما در خروجی آب چیلر استفاده می کنیم. ولی چون پمپ آب گرم یا داغ دائما در حال کار است اگر جلوی مسیر آب گرم بسته شود فشار زیادی به شیر و سایر تجهیزات داده می شود. در حالت بخار چون بخار قابل تراکم است و دیگ متناسب با این فشار ظرفیت خود را کم می کند چنین مشکلی ایجاد نمی شود ولی در مورد آب گرم نمی توان جلو جریان را با شیر گرفت اما می توان مسیر آب گرم را از چیلر منحرف کرد و به دیگ آب گرم برگرداند که این کار توسط شیر سه راهه انجام می شود.
طرز کار سیستم به این صورت می باشد که وقتی آب گرم از مسیر 1 به سمت چیلر می آید اول به شیر سه راهه می رسد، مقدار باز یا بسته بودن شیر این موضوع را تعیین می کند که چه مقدار آب از مسیر 3 و چه مقدار از مسیر 2 عبور می کند. فرمان این عمل و مقدار باز یا بسته بودن شیر را کنترل کننده ای که اطلاعات سنسور آب چیلر را گرفته به شیر می دهد و بدین ترتیب مقدار انرژی ورودی به چیلر کنترل و در نتیجه ظرفیت چیلر کنترل می گردد. این مدل شیر که شکل آن در بالا آمده است شیر دایورتینگ نامیده می شود و در مسیر ورودی چیلر قرار می گیرد. اگر شیر در مسیر خروجی چیلر باشد به آن اصطلاحا میکسینگ گفته
بلافاصله متوقف نمی گردد بلکه پس از سپری شدن یک مدت زمان معینی از مدار خارج می گردد. البته به جز در مواردی از قبیل قطع برق، توقف به علت فعال شدن رله جریان بیش از حد موتور پمپ محلول، قطع جریان آب چیلد، زیرا رله زمانی در مدار قرار گرفته است تا سیستم پمپ محلول همواره در موقعیت ایمن تر (از نظر کریستالیزاسیون) قرار داشته باشد.
5-2-6- کنترل کننده خودکار دمای آب چیلد (کنترل الکتریکی)
کلیات
درجه حرارت آب چیلد خروجی از چیلر توسط شیر کنترل ظرفیت چیلر تنظیم می گردد و توسط یک سنسور درجه حرارت اندازه گیری می شود.
ساختمان کلی
الف: ست پوینت (Set point)
میزان درجه حرارت دلخواه برای آب چیلد خروجی از چیلد توسط دکمه تنظیم ست پوینت (Set point) انتخاب می گردد. محدوده این ست پوینت 0-20 می باشد.
ب: ناحیه خطی
دکمه ای است که دامنه تغییرات درجه حرارت را برای کل محدوده عملکرد شیر مسیع تر و یا باریک تر می نماید.
عملکرد
درجه حرارت آب چیلد خروجی از اوپراتور به وسیله سنسور درجه حرارت اندازه گیری می شود و با ست پوینت تعیین شده مقایسه می گردد. مقدار انحراف از ست پوینت به وسیله یک تقویت کننده، تقویت شده و بر روی رله عمل می کند.
وقتی که اتصالات رله در موقعیت های off/on قرار می گیرد، شیر موتوری در جهت ساعت و یا خلاف ساعت دوران می کند. به طوری که شیر کنترل باز و یا بسته می گردد و درجه حرارت آب چیلد را کنترل می کند. هنگامی که درجه حرارت آب چیلد خروجی را اوپراتور در محدوده خطی به مقدار ست پوینت می رسد، رله فعال نمی گردد. زیرا سیگنالی از مدار پل (bridge circuit) صادر نمی گردد. در این شرایط موتور شیر در هیچ جهتی دوران نکرده و شیر کنترل در موقعیت خود بدون حرکت باقی می ماند. در این شرایط در صورتی که درجه حرارت آب چیلد افزایش یاب، مقدار مقاومت دماسنج نصب شدن در خروجی آب چیلد
بخار تولیدی وارد فضای اوپراتور شده و آب جاری در آن را گرم کرده و در اثر از دست دادن حرارت به مایع تبدیل می شود. مایع تولید شده با محلول رقیق خروجی از ایزوبر (5) مخلوط شده و به سوی ژنراتور درجه حرارت بالا (1) جاری می شود و این سیکل به صورت پیوسته ادامه می یابد. در ضمن گرمایش، ژنراتور درجه حرارت بالا به صورت یک دیگ که تحت خلاء، کار میکند عمل می نماید. در صورتی که درجه حرارت آب گرم خروجی برابر 65? باشد، فشار ژنراتور درجه حرارت بالا حدود 400mmHg و درجه حرارت محلول 110? و درجه حرارت دود خروجی حدود 160? خواهد بود. در حالت گرمایش درجه حرارت آب گرم را حداکثر می توان به 9? رساند.
3-2-3- سیکل کاری در حالت تامین آب گرم بهداشتی:
در حالتی که گرمایش و سرمایش مورد نیاز نباشد، دستگاه می تواند تنها آب گرم مصرفی مورد نیاز وسایل بهداشتی ساختمان را تامین کند. در این حالت فقط ژنراتور درجه حرارت بالا در حال کار خواهد بود.
1- شیر کنترل بخار (یا آب داغ) بیش از مقدار تعریف شده در بارهای پائین باز گردد.
2- درجه حرارت آب سرد برج ورودی به ایزوبر از مقدار تعریف شده، به میزان غیرعادی کاهش یابد.
3- بار اوپراتور به مقدار غیرعادی کاهش یافته باشد.
نظر به اینکه مبرد ممکن است در درجه حرارت های پائین یخ بزند، به منظور جلوگیری از یخ زدن سوئیچ درجه حرارت حداقل در نظر گرفته شده است. وقتی که سوئیچ مربوطه عمل نماید به صورت همزمان شیر کنترل بخار بسته شده و پمپ محلول از مدار خارج می گردد. هنگامی که درجه حرارت آب چیلد مجددا به مقدار معمول رسید، چیلر راه اندازی شده و رقیق کردن محلول انجام می شود و بعد از پایان رقیق شدن چیلر از مدار خارج می گردد.
2-2-6- فلو سوئیچ های آب
وقتی که میزان فلوی آب چیلد کاهش می یابد ممکن است درجه حرارت آب چیلد پائین آمده و نهایتا آب چیلد یخ بزند. وقتی میزان فلوی آب چیلد کاهش یابد، چیلر توسط این سوئیچ بطور کامل متوقف می شود.
مقدار ست پوینت (set point) 70 تا 80 درصد میزان فلوی آب چیلد می باشد.
3-2-6- سوئیچ سطح مایع مبرد
پس از آنکه چیلر به مرحله بهره برداری رسید، سطح مبرد هموار به وسیله سوئیچ سطح زیر نظر گرفته می شود و به محض آنکه به مقدار عادی بالا آمد، پمپ مبرد راه اندازی می گردد.
در هنگام توقف چیلر، در صورتی که سطح آب قبل از سپری شدن زمان رقیق شدن کاهش یابد، عملیات رقیق شدن با این فرمان متوقف می شود.
4-2-6- رله جریان بیش از اندازه موتورهای محلول و مبرد
رله جریان بیش از اندازه که بر اساس حرارت عمل کند به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور در اثر جریان بیش از اندازه منظور شده است. وقتی که رله ها عمل نکرده باشد، موتور عملیات رقیق شدن را انجام می دهد.
توجه: هرگاه فرمان توقف برای چیلر به وسیله یکی از عوامل ایمنی فعال شود، پمپ محلول