سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاسیسات حرارتی و برودتی

برج خنک کن


برج های خنک کن در اندازه های مختلف برای دفع حرارت از یک تا چند هزار تن تبرید ساخته می شوند. برج های بزرگ برای کاربرد های معین ساخته میشوند و معمولا از چندین سلول تشکیل میگردند که هر یک شامل اجزای خاصی هستند. برج های خنک کن معمول به سه دسته تقسیم میشوند: برجهای اتمسفریک (Atmospheric) با فشار طبیعی هوا، برج های با جریان هوای فشاری (forced-draft) و برجهای با جریان هوای کششی (Induced-Draft).
برج خنک کننده آتمسفریک فاقد فن بوده و معمولا فقط در اندازه های کوچک ساخته می شوند.
برج خنک کن با جریان هوای فشاری، دارای فنی است که هوا را با فشار از میان ذرات آب پودر شده و در حال ریزش عبور میدهد (مانند برجهای تخته ای).
برج خشک کن با جریان هوای کششی، دارای فنی است که هوا را از میان ذرات آب در حال ریزش به سمت فن کویل کانالی میکشد (برج های جدید از جنس فایبرگلاس از این نوع می باشند).
بازده برج خنک کن به تاثیر تماس آب و هوا بستگی دارد و هر چه سطح تماس گسترده تر باشد، بازده برج بیشتر خواهد بود.
در انتخاب محل نصب برج خشک کن باید در نظر داشت که حجم بزرگی از هوا در برج جریان می یابد. سر و صدای دستگاه زیاد بوده و وزن آن هنگام کار قابل توجه است.همچنین باید برای جابه جایی حجم بزرگ هوای خارج،فصای لازم در اطراف برج منظور شود.
برج های خنک کن با جریان هوای فشاری و کششی مجموعه ای هستند از اجزاة متعدد شامل فن،افشاننده ها  (sprays)موتور فن، محرک و راه انداز(starter). بعضی از تاسیسات به جای قطعات بالا شامل یک هواشوی (ایرواشر)، فن و بدنه هستند.
شکل صفحه ی بعد نمونه ای از متداول ترین برج های خنک کن موجود می باشد.
5-4- سیستم پمپ سیرکولاسیون آب برج های خنک کننده
سیستم سیر کوله آب برج خنک کننده وظیفه انتقال انرژی داخل چیلر به محیط بیرون را دارد. این مسیر شامل تجهیزات زیر است؛
1- برج خنک کننده
2- پمپ های سیرکوله
3- چیلر
4- فیلتر ها
5- شیرآلات
6- مسیر خط لوله کشی و اتصالات
برای تعیین هد پمپ باید افت فشار در هر یک از تجهیزات فوق به طور مجزا محاسبه و سپس با هم جمع گردد.
دبی آب کولینگ جهت انتخاب پمپ به شرح زیر قابل محاسبه می باشد.
SSE مدل ای مرحله یک چیلر در کولینگ آب دبی=[(تناژ×12000)+(تناژ×18.7×965)/(500×15)]
عدد 15 در مخرج کسر اختلاف دمای ورودی و خروجی آب برج خنک کن می باشد که به رطوبت نسبی محیط و شکل برج و دمای محیط و همچنین ظرفیت برج و دبی آب گذرنده بستگی دارد.
SDE مدل پویا سازی شرکت ساخت ای مرحله دو چیلر در کولینگ آب دبی=[(تناژ×12000)+(تناژ×12000)/(500×15)]
با محاسبه هد پمپ و دبی پمپ، مدل تعیین می گردد و پس از مراجعه به منحنی های آن مدل، قطر پروانه و قدرت موتور و... به دست می آید.
3- سرعت عمل بالا تغییر ظرفیت نسبت به بار (تغییر ظرفیت چیلر نسبت به تغییر بار در این روش بسیار سریع تر از حالت قبل است.)
4- در حالت قبل پمپ آب گرم دائما در حال کار با دور نامی بود ولی در این روش با کاهش دور توان مصرفی پمپ نیز کاهش یافته و در مصرف انرژی الکتریکی پمپ صرفه جویی قابل ملاحظه ای می شود.
ارتباط تغییرات دور موتور پمپ با تغییرات دبی و فشار مصرفی به شرح زیر می باشد؛
(n_2/n_1 )=(O_2/O_1 )         ? (n_2/n_1 )?^2=(H_2/H_1 )         (n_2/n_1 )^2=(W_2/W_1 )
همان طور که مشاهده می کنید تغییر توان مصرفی با تغییرات توان سوم دور نسبت دارد یعنی اگر دور پمپ را نصف کنیم توان مصرفی 8 برابر نسبت به حالت اول کمتر می شود و این کار مصرف برق پمپ را به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.
W: توان مصرفی موتور پمپ
N: دور پمپ
H: هد پمپ
O: دبی پمپ
اندیس 1 و 2 نشان دهنده حالت های اولیه و ثانویه است.
7-4- کریستال شدن محلول و برطرف کردن آن
1-7-4- پدیده کریستالیزاسیون
در مورد پدیده کریستالیزاسیون در چیلرهای جدبی اظهار نظرهای غیرواقعی زیادی به عمل آمده و تلاش شده است آن را بسیار بزرگ و حاد نشان دهند و در مقابل، چیلر تراکمی آب خنک یا تبخیری را به عنوان گزینه برتر جایگزین نمایند. در حالیکه این پدیده بسیار ساده و قابل پیش بینی و پیش گیری است. حتی اخیرا نیز مواد افزودنی در حال ساخت و آزمایش است که با اضافه نمودن آن به طور کلی کریستالیزاسیون در چیلرهای جذبی اتفاق نخواهد افتاد. در چیلرهای جذبی شرکت سازی پویا ؟؟؟ پیش بینی شده است که امکان به وجود آمدن کریستال را از بین می برد

تعمیر کولر گازی در تهران