سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاسیسات حرارتی و برودتی

- شرح کارکرد چیلر جذبی دو مرحله ای بخار SDE


کارکرد چیلر جذبی دابل افکت با سایر چیلرهای جذبی آب و لیتیوم بروماید شباهت زیادی دارد با این تفاوت که در این نوع چیلر تغلیظ محلول لیتیوم بروماید رقیق در دو مرحله صورت می گیرد. مرحله اول در ژنراتور فشار بالا توسط بخار با فشار حدودا بین 6 الی 8 اتمسفر و مرحله دوم در ژنراتور فشار پایین با بخار آب حاصل از محلول لیتیوم بروماید رقیق در ژنراتور فشار بالا انجام می شود. این روش باعث افزایش ضریب عملکرد (COP) از 6/0 الی 8/0 به 1 الی 2/1 می شود. به عبارت دیگر شکل تکامل یافته و بهینه چیلرهای جذبی یک مرحله ای،چیلرهای جذبی دو مرحله ای می باشند. سیکل چرخش سیالات مختلف و چگونگی کارکرد چیلرهای مدل SDE ساخت شرکت پویاسازی طبق دیاگرام شماره 1 به شرح ذیل توضیح داده می شود. محلول رقیق از طریق پمپ محلول (2) پس از گذاشتن از مبدل حرارتی دما پایین (5) (LTHex) و مبدل دربن داغ (7) (DRAL NHex) به دو شاخه تقسیم می شود. یکی از شاخه ها پس از گذشتن از مبدل حرارتی دما بالا (6) (HTHEX) به ژنراتور فشار بالا (8) (HPG ex) و دیگری به ژنراتور فشار پایین (9) (LPGex) هدایت می شوند.
در داخل لوله های ژنراتور فشار بالا، بخار آب با فشار حدود 8 الی 10 بار و دمای حدود 170 درجه سانتی گراد در جریان است و باعث جدا شدن آب به صورت بخار از لیتیوم بروماید می شود.
بخار حاصل که حدودا دارای دمای 100 درجه سانتی گراد می باشد به لوله های داخلی ژنراتور فشار پایین هدایت می شود و سبب گرم شدن محلول لیتیوم بروماید رقیق داخل این ژنراتور می شود. بخار آب جدا شده از لیتیوم بروماید به قسمت کندانسور (14) جریان می یابد و تحت تاثیر دمای آب برج خنک کننده که در لوله های کندانسور در جریان است تقطیر شده و به آب مقطر تبدیل می شود. همچنین بخاری که در لوله های ژنراتور فشار ضعیف باعث گرم شدن لیتیوم بروماید رقیق و تغلیظ آن شده است، در داخل لوله ها به کندانس و آب مقطر تبدیل می شود که آن هم به قسمت لگن کندانسور هدایت می شود و به همراه آب مقطر تقطیر شده مجموعا به عنوان مبرد وارد فضای کم فشار اوپراتور (1) که فشار آن حدودا یکصدم اتمسفر است می شوند و در آنجا به خاطر فشار کم، آب مقطر تبخیر شده و گرمای نهان تبخیر را از آب سرد شونده با چیلر واتر که در داخل لوله های اوپراتور در جریان است دریافت می نماید و
2-4- پمپ و سیستم سیرکولاسیون آب چیلد
همان طور که می دانیم سیستم سیرکولاسیون آب چیلد وظیفه گرفتن گرما از ساختمان و انتقال آن به چیلر را دارد این آب توسط یک یا چند پمپ دائما بین چیلر و ساختمان در گردش می باشد. پمپ های سیستم آب چیلد معمولا از نوع سانتریفوژ می باشند که برای انتخاب مدل آنها دو پارامتر عمده را باید در نظر داشت. یکی افت فشار سیستم (اصطلاحا هد پمپ)  و دوم دبی یا به عبارتی مقدار بی که باید سیر کوله شود. برای تعیین دبی برای چیلرهای جذبی مدل SSE معمولا از رابطه زیر استفاده می کنیم:
چیلر آب دبی=(تناژ+12000)/(500×b)
عدد 10 که در مخرج کسر قرار دارد، اختلاف دمای ورود و خروج آب چیل از چیلر می باشند که معمولا برای تهویه مطبوع دمای ورود را 54 درجه فارنهایت (معادل حدود 12 درجه سانتی گراد) و دمای خروج را 44 درجه فارنهایت (معادل حدود 7 درجه سانتی گراد) در نظر می گیرد. که اختلاف دمای ورود و خروج یعنی 54-44 معادل 10 درجه فارنهایت می باشد.
حال اگر طبق شرایط خاصی نیاز به دماهای غیر از این در ورود و خروج چیلر باشد متناسب با آن دبی تغییر می کند. عدد 500 گرمای ویژه آب و عدد 12000 ضریب تبدیل تن تبرید به Brw/hr می باشند.
پس از تعیین دبی برای انتخاب پمپ پارامتر بعدی افت فشار سیستم یا تعیین هد پمپ می باشد که این پارامتر با توجه به تجهیزاتی که در مسیر آب چیلد قرار دارد مانند چیلر، فن کوئل ها یا هواسازها یا فیلتر ها و شیرها و زانوها و همچنین طول مسیر لوله کشی قابل محاسبه است. معمولا سازندگان تجهیزات افت فشار قطعات خود را برای دبی خاصی در کاتالوگ های محصولات خود ذکر می کنند. مثلا چیلر مدل SSE 10 ساخت شرکت ساری پویا برای آب چیلد با دبی 500 GPM معادل 12 فوت آب افت ایجاد می کند که معادل 0.4 Bar افت فشار می باشد و این موضوع در صفحه 12 کاتالوگ SSE در نمودارها ذکر شده است.

داکت اسپیلت زانتی دستگاه هواساز صنعتی فن کویل سقفی توکار  چیلر تراکمی آب خنک  چیلر تراکمی هوا خنک  مینی چیلر


با جمع کردن افت های تجهیزات مختلف و افزودن آنها به افت فشار طول مسیر، هد پمپ به دست می آید.
پس از تعیین هد و دبی باید به منحنی پمپ مراجعه شود. در صفحه بعد نمونه ای از منحنی،
(4)  خط لوله سیستم خودکار جلوگیری از کریستال شدن گرم می گردد.
در این مواقع بالا بردن دمای آب برج و بازکردن شیر دستی رقیق کن در سرعت عملیات اتوماتیک اثر زیادی دارد.
چنانچه کریستال شدید در سیستم به وجود آید باید عملیات ضد کریستال به شرح ذیل در چیلر اجرا شود و بعد از رقیق نمودن محلول و بازنشن کریستال، سیستم را خاموش نموده و قبل از راه اندازی مجدد ابتدا عامل اصلی کریستال شدن در چیلر برطرف شود و سپس نسبت به راه اندازی و بهره برداری اقدام شود.